Parkeren in de Jan Bulthuisstraat
Op 1 oktober 1976 kwamen wij in de Jan Bulthuisstraat wonen. De helft van de wijk was naar de nieuwbouw van de Sluisvaart. Er waren nu 300 lege woningen voor 3000 gegadigden. We zijn de oud-wethouder Schopman nog steeds dankbaar dat hij uitvoering gaf aan een brief van de directies van het toenmalige Nicolaas Tulpziekenhuis en het Verpleeghuis Groenelaan. In die brief werd gevraagd om nieuwe staffunctionarissen van beide zorginstellingen te helpen bij huisvesting in de buurt van de instellingen. Ik moest namelijk steeds oproepbaar zijn om in noodsituaties in beide instellingen te helpen.
Wij hadden in die jaren geen auto – net als vele anderen. Waarschijnlijk al in 1976 stond aan het begin van de Jan Bulthuisstraat een bord ‘Verboden parkeren’. Daar heb ik nooit naar gekeken, want ik had immers geen auto. Die kwam pas in 1979, een Citroen ‘Diana’.

Aangezien fotografie mijn hobby is, heb ik vele tienduizenden foto’s in mijn privé-archief. Daarin wordt duidelijk dat het parkeren in de straat tot 2002 nauwelijks een probleem was. Aan het begin en aan het einde van de straat waren parkeervakken, die voldoende voor de bewoners van de jan Bulthuisstraat waren. Er waren ook nog vele vrije parkeerplekken in de omgeving.

De meeste problemen kwamen na de renovatie van de straat vanaf september 2007. Riolering, gas en waterleidingen enz werden vernieuwd en alles kwam 50 cm omhoog. Er verdwenen drie vaste parkeerplekken in onze straat. Ook werd het stratenplan veranderd, omdat de twee lantaarnpalen die aan de kant van de ‘bejaardenhuisjes’ stonden, plotseling naar de rechterkant van de straat op de stoep een plek moesten vinden. Dat was nodig omdat de Gemeente die kleine stukjes grond wilde verkopen.
Nu in 2008 alle straten in Ouderkerk Oost gerenoveerd zijn, wordt opnieuw een 30 km zone voor het hele gebied Ouderkerk Oost ingesteld. Ik moet zeggen: er zijn ook mensen die zich daar aan houden. Er zijn op de doorgaande route, zoals de Aart van der Neerweg en de Rembrandt van Rijnweg wegversmallingen aangebracht om de snelheid van de auto’s te verminderen en ook zijn de straten smaller gemaakt. Dit brengt met zich mee dat wanneer auto’s elkaar passeren, dit heel voorzichtig moet gebeuren. Sindsdien zijn er nogal wat spiegels van de geparkeerde auto’s afgereden: een goed excuus om een veilige plek voor jouw auto te zoeken in… Juist, in een autoluwe straat in de buurt. Bijvoorbeeld de Jan Bulthuisstraat. Niets mis mee, want de openbare straat is van iedereen.
Daarnaast staan hier in de buurt vaak wekenlang auto’s geparkeerd van wie de eigenaar via Schiphol lekker ergens in het zonnetje ligt. Ook Ziggodome en de Arena hebben er iets mee te maken. Je zet je auto in Ouderkerk Oost, je neem de bus naar Amsterdam Arena en je bespaart toch snel € 30,=.
Gelukkig heeft de Gemeente na de renovatie verzekerd, dat we in het lange deel van de Jan Bulthuisstraat auto’s mogen parkeren; zeker niet in de hoeken van de straat, want die heeft de Gemeente geel geschilderd. Vrij parkeren? Tenminste: tot zaterdag 23 mei 2026. Toen meldde een zeer vriendelijke Boa mevrouw R. dat een anonieme melder had geëist, dat het parkeerverbod in de straat gehandhaafd moest worden. Enkelen hebben haar uitgelegd dat er een afspraak met de gemeente bestaat. Dit is ook te zien aan de gele banden in de hoeken van de straat, die de Gemeente zelf heeft aangelegd.
Hieronder is een aantal foto’s van de straat van de afgelopen jaren.

































