Marjan Smit – etsen en glas

Pagina bekijken

Marjan Smit

marjan smit etsen glas
Juni 2002 – Marjan Smit op het Spui in Amsterdam met haar prachtige etsen. Haar werken met glas kwam later.

De etsen van Marjan Smit

Sommige mensen kennen Marjan Smit nog van de zondagse kunstmarkt op het Spui in Amsterdam. Zij viel daar meteen op met haar betoverend mooie etsen. Haar etsen hebben een bijzondere en geheimzinnige aantrekkingskracht.

Naast haar grafische opleiding leerde zij het etsen van haar moeder Gerda Smit die eveneens in haar (schijnbaar ongecompliceerde) eenvoud de mooiste etsen printte. Zie ook mijn submap ‘Gerda Smit’.

Sinds 1983 maakt zij grafiek via de techniek van ‘de droge naald’. Als ik dus over ‘etsen’ bij Marjan Smit schrijf, bedoel ik dus steeds haar grafiek, die met de ‘droge naald techniek’ gemaakt wordt. Bij etsen (leerde ik van Michel van Overbeeke) is er namelijk altijd sprake van zuur, dat de groeven in de etsplaat dieper ‘uitvreet’.

Zij verkocht op het Spui prenten van geheimzinnige, verborgen burchten met kantelen, vlaggen, met erin onzichtbare ruimten, trappen met een wachttoren op de achtergrond en in de lucht vaak kleurige bal-objecten. Het drukken van een ets door Marjan Smit heb ik zichtbaar gemaakt in een fotoserie, zoals deze te zien is in mijn mapje “Het maken van een ets, zeefdruk, litho”.

Vanaf 2005 kwam er door de liefde nieuwe inspiratie bij: uitbundige kleuren kwamen in haar etswerk en ze ging zich meer en meer toeleggen op glaskunst. Het thema van haar etsen verschoof grotendeels naar het ‘levende’ water met alles wat zich in het water bevindt, op de stromen vaart en aan de kade ligt. Sindsdien is ze met haar partner Will vaak in hun eigen boot op het water te vinden.

Haar atelier ligt achter een eeuwenoude boerderij in de buurt van Eindhoven.

marjan smit etsen glas

Om de twee jaar rond Pinksteren organiseert Marjan Smit een ‘open huis’ waar allerlei activiteiten plaatsvinden zoals het ‘Raku-stoken van aardewerk’, het werk van een boomchirurg en feestelijke hapjes in haar schitterende tuin. Tevens zijn er filmpjes te zien hoe zij haar creativiteit in de glaskunst heeft gevonden. Ze is bijzonder gastvrij en heel behulpzaam.

marjan smit op haar atelier
Marjan Smit staat uiterst links – tijdens een van haar ‘open dagen’

Het beste kan ik je naar haar eigen website verwijzen: www.marjansmit.nl 

Daar kan je nog veel meer werk van haar bewonderen en bij haar bestellen. Op You Tube staan twee filmpjes. Je kunt zien hoe ze een ets perst en hoe ze glas giet. Type als zoekopdracht ‘Marjan Smit Grafiek’ in en je ziet de geboorte van één van haar prachtige etsen!

Om vast een indruk te geven van haar grafiek en glaswerk laat ik hieronder wat werk van haar zien. Sommige foto’s zijn in haar atelier op een ‘open dag’ gemaakt.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

De ontwikkeling in haar etsen

ets marjan smit
1983 – 1 / 3 – 27,5 x 25,5 cm – geen titel.
Deze ‘droge naald-grafiek’ zal een van haar eerste printen zijn. Het oogt allemaal nog wat ‘rudimentair’ en dat maakt deze ets zo bijzonder. Ze oefent de techniek. Helemaal links zou een burijn (graveerstift) getekend kunnen zijn. De etsplaat zelf is niet rechthoekig. Ze had eerst op enkele plekken rode inkt aangebracht, maar deze voor de druk weer weggepoetst / afgeslagen. Toch zitten er al onderdelen in deze ets, die in haar latere werk regelmatig terug zullen komen. Marjan schreef mij hierover: ‘Deze prent is zelfs nog uit mijn Kunstacademie tijd. Ik wist toen al, welke richting ik op wilde’ .
.
etsen Marjan Smit
1985 – geen titel – 3 / 10 – 33 x 27 cm. – Wanneer Marjan met etsen (vanaf 1983) begint, is er in de eerste jaren meestal nog geen kleur
etsen marjan smit
1986 – geen titel – 19 / 25 – 29,5 x 29,5 cm. – De eerste kleur komt, maar ook het mysterieuze in haar etswerk
marjan smit etsen glas
Bovenstaande etsen heb ik via Marktplaats gekocht en de verkoper uit Rotterdam had ze gewoon dubbel plat gevouwen en in een bolletjesenveloppe per post naar mij gestuurd… Hij was zich van geen kwaad bewust. Hij had informatie ingewonnen dat ze op deze manier verstuurd mochten worden en ik had toch die bestelde etsen ontvangen? Het was gewoon mijn probleem dat ik hier erg kwaad over was… Gelukkig kon ik ze goed restaureren.
1987 – geen titel- foto: Don Campo – 50x70cm
1991 – geen titel – 12/25 – 66 x 49 cm.

Er komt al een ingewikkelder verhaal op de ets te staan, want naar mijn idee mag je deze ets gerust abstract noemen. Het mooie is dan, dat je je eigen verhaal er in kunt leggen. Bekijk je de ets als het ware als een vogel in de lucht, van boven naar beneden? Ze worden in ieder geval steeds kleurrijker.

1998 – geen titel – 5/30 – 25 x 16,9 cm.
2000 – geen titel – 17/35 – 33 x 20 cm.
etsen marjan smit
2000 – geen titel – 33 / 35 – 26 x 35 cm
etsen marjan smit
2003 – geen titel – 7 / 35, eigen druk (met opdracht: ‘voor Hans’) – 29,5 x 34,5 cm.
Marjan Smit ets
2011 – geen titel – 7 / 40 – 10 x 10 cm. : een klein kleurig juweeltje!
etsen marjan smit
jaartal onbekend – geen titel – 00 / 40 – 40 x 50 cm.
.

Haar prachtige glaswerk :

Zie mijn andere map ‘Glasgieten met Marjan Smit’.

glas marian smit
glas marian smit
glas marian smit
glas marian smit
glas marian smit

Marjan wordt steeds bekender door haar gegoten glasobjecten.

Ze maakt prachtig nieuw glaswerk. Er zit een krachtige en rijke ontwikkeling in haar creativiteit! Op veel glaswerk maakt ze nu een glazen kroontje of bladerkrans.

glas marian smit

glas marian smit
glas marian smit

Graag verwijs ik naar haar website: www.marjansmit.nl en naar de map op mijn website: ‘Glasgieten Marjan Smit’.