Erwin Verheijen

erwin verheijen hans dornseiffen
November 1999 – Erwin Verheijen in zijn atelier.

Een speciaal plekje op mijn website (maar ook in mijn hart) is voor de Amstelveense fotograaf en kunstenaar Erwin Verheijen. Bij hem heb ik rond 1987 enige workshops fotografie gevolgd, die hij via de Amstelveense Volksuniversiteit gaf. Ik heb veel van hem geleerd: leren kijken naar de lichtval, barietpapier op een goede manier afdrukken, oog krijgen voor details en gewoon het lef hebben de foto’s te maken op andere plekken dan iedereen dit doet. Op een beschaafde manier vooraan gaan staan, bijvoorbeeld. Erwin kon sappige verhalen vertellen hoe er soms heftig onder fotografen met de ellebogen werd gewerkt… Maar je hebt als fotograaf ook een bepaalde ‘macht’. Iedereen wil immers graag zo voordelig mogelijk op een foto staan. ‘De macht van een 125ste seconde’, noemde hij dit.

Voor mij waren zijn lessen een grote stimulans om een eigen stijl te ontwikkelen en om later op verantwoorde manieren mijn collega-geestelijk verzorgers in hun werk te fotograferen. Twee fotoboeken over geestelijke verzorging en tientallen fototentoonstellingen (meestal in zorginstellingen) waren daar het resultaat van. Erwin vond dat super van mij.

Dit alles speelde zich allemaal nog in het analoge-foto-tijdperk af. Met enkele filmrolletjes met 36 opnamen, zelf chemicaliën maken en de films precies op 20 graden ontwikkelen en deze in mijn donkere kamer in mijn studeerkamer ontwikkelen is van een totaal andere orde dan de digitale fotografie van tegenwoordig.

st josephschool nes amstel hans dornseiffen
In de St. Joseph School in Nes aan de Amstel hadden meerdere kunstenaars hun atelier. Ik meen dat Erwin rechts boven zijn atelier had.
foto hans dornseiffen
Tijdens zijn lessen trokken we er op uit, onder andere om de boer vlak achter zijn atelier te fotograferen.
foto hans dornseiffen
Als je op een juiste manier ‘glas’ kon fotograferen én afdrukken, was je op weg om een goede fotograaf te worden, zei Erwin.
foto hans dornseiffen
Vaak trokken we de polder in om foto’s te maken en te kijken naar het licht.
foto hans dornseiffen
Bij een boerderij kwamen we ook deze dode beesten tegen
foto hans dornseiffen
Licht kan prachtig in het water weerspiegelen.
erwin verheijen foto hans dornseiffen
Erwin poseert
foto hans dornseiffen
Advies van Erwin: ga op zoek naar details!
foto hans dornseiffen
Een ‘naakt’ fotograferen lijkt makkelijker dan het is.
foto hans dornseiffen
Macro-fotografie om details en een mooie afdruk te vangen.
foto hans dornseiffen erwin verheijen met yoshua
December 1987 – Met zijn zoon Yoshua poseerde hij voor ‘portretfotografie’.
erwin verheijen en yoshua
December 1987 – met zijn zoon Yoshua poseerde hij voor ‘portretfotografie’.

Fotoboek ‘Onderweg’

Bob Verstraete, Amstelveens kunstenaar, beschreef de achterflap: ‘We kijken veel, maar zien dikwijls zo weinig’. Emile Meijer schreef op 30 augustus 1979 het voorwoord van ‘Onderweg’: ‘Dit is het eerste fotoboek van Erwin Verheijen’. En: ‘Onderweg’ noemde hij zijn reeks foto’s omdat hij zich bewust is van het tijdelijke, het betrekkelijke…’

boek onderweg erwin verheijen
Erwin Verheijen – zijn eerste fotoboek ‘Onderweg’.
boek onderweg erwin verheijen
Zijn boek is soms tweede hands nog te koop….
foto van Erwin Verheijen boek onderweg
Erwin Verheijen: een van de foto’s van Erwin in zijn boek ‘Onderweg’ – lekker doorgedrukt en heel bijzonder – gekregen van zijn zoon Yoshua.
foto gemaakt door erwin verheijen
Ger, een goede kennis van mij in Ouderkerk, volgde ook fotocursussen bij Erwin en kreeg van hem bovenstaande portretfoto uit 1980. Zwart was toch wel een lievelingskleur van Erwin. De rode stempel op de foto had Erwin in Japan gekocht. Hij is vaak op zijn werk te zien.

Van fotograaf naar kunstenaar

Door de opkomst van de digitale fotografie en door grote concurrentie onder fotografen werd het steeds moeilijker om er een (droge) boterham mee te verdienen. De opdrachten van bijvoorbeeld het dagblad Trouw werden minder. Erwin ontdekte echter dat hij naast zijn fotografietalent ook zeer kunstzinnig was. Vanaf 1990 ging hij zijn foto’s gebruiken voor zeefdrukken en deed dit op een heel persoonlijke manier. Hij maakte fascinerend mooi, groot en klein (maar vooral persoonlijk) werk. Met mijn beperkte budget uit die jaren heb ik gelukkig enkele van deze werken kunnen kopen. Aan het eind van dit hoofdstukje zal ik daarvan wat laten zien.

Erwin voelde zich sterk verbonden met het jodendom. Hartverscheurend waren bijvoorbeeld zijn zeefdrukken van de spoorlijn die uitkomt in het concentratiekamp Buchenwald. Voor mij zijn die – vind ik – net zo intens en aangrijpend als het werk van Armando.

Erwin leefde van 24 januari 1941 tot 14 december 2019. Hij maakte het zichzelf en anderen soms niet gemakkelijk. Zijn laatste jaren verbleef hij in het Rosa Spierhuis waar hij een klein atelier had. Ook deed hij mee aan kleine tentoonstellingen in het huis.

Op YouTube staat in mooi filmpje van en over Erwin. het heet: “Erwin Verheijen – kunstenaar en fotograaf – reportage 1996” :

Er volgt nu een serie foto’s, die ik van zijn werken in zijn atelier heb gemaakt.

erwin verheijen
November 1999 – Erwin Verheijen aan het werk in zijn atelier in Nes aan de Amstel.
erwin verheijen
erwin verheijen
erwin verheijen
erwin verheijen
erwin verheijen
Mijn gekochte werk ‘Simbols # 11’ staat hier nog in zijn atelier, rechts op de foto

Enkele werken van Erwin

Hieronder volgen enkele werken van Erwin die ik rond de eeuwwisseling bij hem in zijn atelier kocht. Het zijn meestal zeefdrukken, waarin zijn foto’s zijn verwerkt.

Bij de ‘Open atelierroute van Amstelveen’ was je altijd welkom. Op een bepaald moment werd de St. Josephschool door de gemeente Amstelveen verkocht en moesten de kunstenaars op zoek naar een nieuw atelier. Vanaf dat moment ben ik Erwin – op enkele bijzondere momenten na – uit het oog verloren.

erwin verheijen
Geen jaartal bekend – “Zoektocht naar jezelf’, de stip in het midden is van bladgoud.
erwin verheijen
1993 – Geen titel / Nesserlaantje, zeefdruk — 37 x 37 cm
erwin verheijen
1996 – een bewerkte polaroidfoto (een multi-media, dus) — 14 x 13,5 cm – met een persoonlijk bijschrift
.
erwin verheijen
1996 – Schmonim – Peh — joods alfabet — 33 x 43 cm
erwin verheijen
1999 – Simbols # 11 – zeefdruk. Eigenlijk was de oorsprong van deze multi-media heel simpel: op oude kranten maakte Erwin de eerste zeefdruk-afdrukken en pas later zag hij de compositie. — 39 x 42,5 cm
erwin verheijen
1998 – ondergronds – 24 x 26,5 cm – gedrukt op inpakpapier
erwin verheijen zeefdruk tulpen
1997 – ‘Tulpen’ – 29 x 36 cm – 14 / 80 (gekregen van Truus uit Amstelveen)
erwin verheijen zeefdruk tulpen
1998 – ’tulpen’ – 30 x 36 cm — Hij had een opdracht van een bloemenbedrijf in Aalsmeer gehad. ‘Eigenlijk was het een misdruk’, bekende Erwin. Bij de zeefdruk had het rood van de tulpen en het blauw van de vaas op het witte vlak gedrukt moeten worden. Maar ik vind juist dit veel mooier… —
erwin verheijen
1999 – geen titel / menora — Erwin had er iets voor mij omheen geschreven: ‘Voor Hans, de man van de gedachten, voelen en geven, bedankt voor de momenten van delen’. — 18,5 x 28 cm. De zeefdruk is van een gouache van Erwin gemaakt. zie daarvoor het submapje ‘Een overzicht van zijn werk’.